Scroll naar beneden

Scroll naar beneden

   Van gebedshuis 
tot multicultureel 
      vehikel

De bouw van de moskee heeft een aantrekkingskracht op moslims die zich in deze wijk vestigen, terwijl het voor niet-moslims een reden kan zijn om de wijk juist te verlaten. In de planontwikkelingen is de negatieve spiraal definitief omgezet naar een positieve ‘bron van inspiratie’. De plannen voor de te bouwen ‘Westermoskee’ beperken zich niet alleen tot het metselen van stenen, maar zijn een multicultureel vehikel geworden.

video placeholder
gradient

'Voor een kleurrijk Amsterdam' 

De Baarsjes is een wijk met tientallen verschillende nationaliteiten. De bouw van de moskee was voor oud-bestuurslid Mehmet Uyan dé reden om naar deze buurt te verhuizen. Voor de kersverse huurder André Gauw van het Piri Reïs-complex komt de moskee wel erg dichtbij. Hij voelt zich er niet fijn bij en besluit om te verhuizen. Op de dag van de verhuizing, 25 mei 2014, organiseert de Turkse moskeevereniging opnieuw een bazaar.

Mei 2014
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
gradient

Bron van inspiratie

Het ontwerp van het Frans-joodse architectenpaar Marc en Nada Breitman inspireert alle partijen. In de plannen krijgt de moskee een prominente plek en zijn de ambities van alle projectpartijen evenredig vertaald. Voor de moskee is 1.000 vierkante meter ingeruimd. Daarnaast is er 2.000 vierkante meter voor bedrijven en maatschappelijke voorzieningen. Verder komen er een parkeergarage, huur- en koopwoningen. Het is de bedoeling dat de gebruikers van al deze ruimten zullen samenleven, met de Westermoskee als multicultureel centrum.

video placeholder
gradient
“De moskee als integratiekader en sociaal centrum”

Idealen verbinden

Voor toenmalig directeur Frank Bijdendijk van woningbouwvereniging Het Oosten (thans Stadgenoot) was het ‘integratiedraagvlak voor de moskee’ van groot belang. In de Westermoskee zijn de Amsterdamse school en de traditionele Ottomaanse moskee-stijl met elkaar verweven. Zo zou de moskee ‘een sociaal centrum van integratie’ worden, vond Bijdendijk. Dit enthousiasmeerde volgens hem de politiek voor deze moskee.

video placeholder
gradient
“Een gebouw als integratie-vehikel”

Stapelen

Voor ex-bestuurder Üzeyir Kabaktepe van Milli Görüş Noord-Nederland was het stapelen van stenen voor een gebedsruimte geen doel op zich. Het plan voor de Westermoskee behelsde veel meer: het moest een islamitisch documentatiecentrum worden met plek voor het debat. Dit zou als integratie-vehikel worden aangeboden aan de Nederlandse samenleving.

video placeholder
gradient

Iftar voor moslims en niet-moslims

Terwijl in De Baarsjes wordt gewerkt aan de Westermoskee als integratieproject, staan na de aanslagen van 11 september 2001 de verhoudingen tussen moslims en niet-moslims op scherp. Directeur Haci Karacaer en het bestuur van de Aya Sofya moskee organiseren ieder jaar tijdens de vastenmaand ramadan een iftar-maaltijd voor beide groepen. Tijdens de bijeenkomst worden burgers, opiniemakers en politici uitgenodigd om samen te eten en in debat te gaan.

december 2001
video placeholder
gradient
“We zijn veroordeeld tot elkaar”

In de jaren dat Haci Karacaer directeur is van de Aya Sofya moskee lopen de spanningen tussen moslims en niet-moslims hoog op. Toch lukt het hem om mensen van allerlei pluimage naar de oude-Riva-garage te laten komen voor dialoog en debat. Niet alleen moskeegangers, buurtbewoners en projectpartners, maar ook andere mensen over de hele wereld – ‘zelfs uit Vietnam’ –  komen naar De Baarsjes.

 

 

 

gradient

Welke mening deel jij?

Meningen en discussies rond dit project mogen verder leven.

Deel één van deze afbeeldingen op jouw sociale media kanaal. Of volg ons via  en

Benieuwd naar de volgende afleveringen? Schrijf je in!

Deelbeeld
Deelbeeld
Deelbeeld
Deelbeeld
2015
1994